Kinderen met auditieve verwerkingsproblemen hebben moeite met het verwerken van informatie die ze horen. Je kind vindt het misschien lastiger dan anderen om geluiden, klanken en spraak te verwerken. Om spraak-, taal- en leerproblemen te voorkomen, kunnen onze logopedisten hier samen met jou en je kind mee aan de slag.
Deze signalen kunnen duiden op auditieve verwerkingsproblemen.
Bij auditieve verwerkingsproblemen heeft je kind moeite met ‘wat we doen met wat we horen’. Je kind vindt het lastig om geluiden, klanken en spraak te verwerken. Deze problemen hangen vaak samen met slecht presteren op school, moeite met aandacht vasthouden of een slecht ontwikkeld besef van tijd. Ook bij het leren lezen en spellen spelen deze auditieve functies een rol.
Je kunt auditieve verwerkingsproblemen herkennen aan bovenstaande voorbeelden. Hierdoor vinden kinderen het lastig om mondelinge informatie te verstaan en te verwerken.
Als kinderen moeite hebben met het verwerken van gesproken informatie, kan dat tot problemen in hun ontwikkeling leiden. Hoe vroeger dit wordt opgemerkt en we ermee aan de slag gaan, hoe kleiner de kans dat je kind last krijgt van spraak-, taal- en leerproblemen.
Onze logopedisten onderzoeken de vaardigheden van je kind. Ook kijken ze of dat invloed heeft op taal, spraak, lezen en spellen. Daarna geven we ouders en bijvoorbeeld leerkrachten advies. Zo kan een kind dat heel veel last heeft van achtergrondgeluid, geholpen zijn door met een koptelefoon in de klas te mogen werken. Tijdens behandelingen doen we met je kind gerichte oefeningen om deze functies te verbeteren.
Vermoed je dat je kind problemen heeft met het verwerken van mondelinge informatie? Of twijfel je over de taalontwikkeling van je kind? Onze logopedisten kijken graag of er sprake kan zijn van auditieve verwerkingsproblemen. Ook adviseren zij over de beste behandeling voor jouw kind. Neem gerust contact met ons op!